Homepagina > Het Spoor > Wist U dat ? > Zouden jullie het geweten hebben? > België: autobus
België: autobus
donderdag 14 mei 2026, door
In heel België worden zowel op het platteland als in de steden openbare autobusdiensten georganiseerd. De NMVB en de „Maatschappij der Brusselse Tramwegen” ontwerpen lijnen om hun diensten aan de behoeften van de bevolking aan te passen.
Bovendien wil men aldus vooral tegemoetkomen aan de wensen van het publiek, dat als het ware verzot is op de autobus.
En nochtans was iedereen het er in die tijd over eens dat de exploitatie- en onderhoudskosten uitgesproken duurder waren voor een autobuslijn dan voor een tramlijn.
Overigens schreef een krant in dat verband: „De autobus is een mooie en goede zaak, op voorwaarde nochtans dat men er geen misbruik van maakt”. Ondertussen is er echter al heel wat water naar de zee gelopen...
Bron: Het Spoor juli 1976
Rixke Rail’s Archives