Homepagina > Het Spoor > Wist U dat ? > Zouden jullie het geweten hebben? > België: een metro voor Brussel?

België: een metro voor Brussel?

vrijdag 8 mei 2026, door Rixke

Oordelend dat het gemeenschappelijk vervoer in de Brusselse agglomeratie ernstige moeilijkheden deed rijzen die niet zo maar konden worden opgelost met de middelen waarover men beschikte en dat bovendien het verkeer er al even druk was als in sommige steden uit andere landen die het noodzakelijk hadden geacht een ondergronds spoorwegnet aan te leggen, ontwierp de Algemene Maatschappij van economische spoorwegen een plan voor een hoofdstedelijke metro. Gelet nochtans op de toenmalige financiële moeilijkheden (er is waarachtig niets nieuws onder de zon) was de Maatschappij nochtans van oordeel de werken tot het baanvak Noord-Zuid te moeten beperken. Ze zou hierbij gebruik maken van de bedding van de Senne, die daartoe natuurlijk eerst zou moeten worden verlegd. De andere lijnen zouden slechts uitgerust en geëxploiteerd worden naargelang de infrastructuur ervan zou klaarkomen. Aangezien de bouw van die infrastructuur afhankelijk werd gesteld van de beschikbare fondsen, is het wellicht begrijpelijk dat de bouw van de metro een lange geschiedenis is geworden.


Bron: Het Spoor juli 1976