Homepagina > Het Spoor > Wist U dat ? > Zweden: een spoortunnel onder de Oresund

Zweden: een spoortunnel onder de Oresund

maandag 27 april 2026, door Rixke

De commissie voor transportzaken uit het Zweedse parlement heeft eenstemmig besloten het plan tot verwezenlijking van een spoorwegtunnel tussen Helsingborg en Helsingör spoedig opnieuw in behandeling te nemen.

Die stellingname zal de discussies over het plan, dat al verschillende malen werd uitgesteld, weer doen opleven en het project weer actueel maken. Immers, het belangrijke verkeer, dat nu door veerboten wordt verwerkt, zal een geweldige opbloei beleven als de tunnel eenmaal werkelijkheid geworden is. Het verkeer tussen Zweden en het vasteland, dat nu grotendeels over Trelleborg en Sassnitz gaat, zal dan hoofdzakelijk via Denemarken lopen, een thans weinig rendabele route. Op dit ogenblik is nog geen enkele beslissing genomen. Het gaat om een aanzienlijk investeringsbedrag en het Deense parlement, dat reeds verscheidene plannen heeft afgeketst, heeft nog geen standpunt bepaald.


Bron: Het Spoor mei 1976